
 
 

 

 

 

 



 2 

SADRŢAJ: 

 
 

 
I  SLOBODA IZRAŢAVANJA .................................................................. 3 
 
 
II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA ............... 9 
 
 
III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ................. 12 
 
 
IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŢAVNIH ORGANA I 
KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH 
PRAVA ....................................................................................................... 13 
 
REGULATORNA TELA ............................................................................... 13 
 
DRŢAVNI ORGANI ..................................................................................... 15 
 
KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE .................................................................. 16 
 
 
V  PROCES DIGITALIZACIJE ................................................................ 17 
 
 
VI  PROCES PRIVATIZACIJE .................................................................. 17 
 
 
VII ZAKLJUČAK .................................................................................... 18 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 3 

I  SLOBODA IZRAŢAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleženo je više sluĉajeva koji 

ukazuju na moguće povrede slobode izražavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Medija centar Beograd i nevladina organizacija „Urban in“, koji su organizovali 

posetu domaćih i stranih novinara Novom Pazaru, kritikovali su muftiju Islamske zajednice 

u Srbiji, Muamera Zukorlića, zbog odnosa prema Regionalnoj televiziji iz Novog Pazara. U 

saopštenju se navodi da glavni muftija Islamske zajednice u Srbiji nije dozvolio ovoj televiziji 

da prati sastanak sa ostalim novinarima u prostorijama Mešihata, održan 3.11.2010. godine. 

Muamer Zukorlić najavio je, meĊutim, kriviĉnu prijavu protiv Medija centra u Beogradu 

zbog, kako je izjavio, „širenja neistina i laži“. U saopštenju informativnog centra Islamske 

zajednice u Srbiji navodi se da je Regionalna televizija Novi Pazar, kao i svi ostali mediji, 

uredno obaveštena o održavanju pomenutog sastanka i da joj je obezbeĊen ravnopravan 

tretman prilikom snimanja i izveštavanja sa ovoga skupa. U saopštenju se navodi da je dokaz 

ovoga ĉinjenica da je Regionalna televizija Novi Pazar prilog i originalne snimke sa ovog 

sastanka emitovala u svojoj centralnoj informativnoj emisiji. Iz same Regionalne televizije 

Novi Pazar, saopšteno je da oni jesu pozvani od Mešihata da proprate posetu grupe novinara 

Muftiji Zukorliću. MeĊutim, nakon pet minuta snimanja poĉetka razgovora Zukorlića sa 

novinarima, od ekipe TV Jedinstva i snimatelja Regionalne televizije Novi Pazar zatraženo je 

da napuste prostoriju u kojoj se sastanak održavao, dok je jedino ekipi TV Universa iz Novog 

Pazara dozvoljeno da snimi ĉitav tok razgovora novinara sa Zukorlićem. 

 

Zakon o javnom informisanju utvrĊuje obavezu da informacije o svome radu uĉine 

dostupnim za javnost i to pod jednakim uslovima za sve novinare i sva javna glasila, odnosno 

bez diskriminacije, iskljuĉivo za državne organe i organizacije, organe teritorijalne 

autonomije i lokalne samouprave, javne službe i javna preduzeća, kao i za poslanike i 

odbornike. Navedena odredba Zakona o javnom informisanju ne bi se, meĊutim, mogla 

tumaĉiti na naĉin koji bi Islamskoj zajednici u Srbiji, ili bilo kojoj drugoj verskoj zajednici, 

dopuštao diskriminatorski pristup u odnosu na pojedine redakcije i pojedine medije. Zakon, 

naime, propisuje da niko ne sme, ni na posredan naĉin, da ograniĉava slobodu javnog 

informisanja koje je u interesu javnosti, i to naroĉito ni zloupotrebom privatnih ovlašćenja i 

zloupotrebom prava, odnosno bilo kojim naĉinom podesnim da ograniĉi slobodan protok 

ideja, informacija i mišljenja. Kako je glavni muftija Islamske zajednice u Srbiji i njegov 

razgovor sa većom grupom domaćih i stranih novinara, nesumnjivo dogaĊaj o kome javnost 

ima opravdani interes da bude informisana, a sami mediji pravo da informacije o tome 



 4 

prikupljaju i objavljuju slobodno, osnovano se postavlja pitanje diskriminacije televizijskih 

ekipa TV Jedinstva iz Novog Pazara i Regionalne televizije iz Novog Pazara. Ovo sve imajući 

u vidu ĉinjenicu da je ekipi treće novopazarske televizije, TV Universa, pružena mogućnost 

da dogaĊaj prati u celini. 

 

1.2. Privatna Radio televizija „Spektri“ iz Bujanovca, koja emituje program na albanskom 

jeziku, saopštila je 04.11.2010. godine da je „nekoliko inspektora“ iz Policijske uprave u 

Vranju, po nalogu javnog tužilaštva iz Beograda, poĉelo istragu u prostorijama ovog medija. 

Kao povod, u saopštenju se navodi prijava  RRA  zbog toga što je „navodno  Radio Spektri 

emitovao program bez dozvole“. U saopštenju se navodi da su se inspektori interesovali i za 

poslovanje televizije u prethodne tri godine, dokumenta vezana za registraciju, kao i za 

programsku šemu, što je Radio televizija „Spektri“ ocenila kao posebno neprihvatljivo, 

politiĉki motivisano i usmereno u pravcu diskriminacije Albanaca u ostvarivanju prava na 

informisanje na svom jeziku. 

 

Prema raspoloživim informacijama, Radio Spektri emitovao je program još od 2001. godine, 

dok TV Spektri program emituje od 2003. godine. Iz podataka dostupnih u javnom registru 

izdatih dozvola emiterima koji Republiĉka radiodifuzna agencija vodi u skladu sa Zakonom o 

radiodifuziji, Radiodifuzno preduzeće Spektri iz Bujanovca ima dozvolu za emitovanje 

televizijskog programa za lokalno podruĉje Bujanovca. Spektri, meĊutim, nema dozvolu za 

emitovanje radio programa. Na poslednjem javnom konkursu za regionalne i lokalne 

dozvole, shodno listi koju je RRA objavila 31.8.2010. godine, lokalna radijska dozvola za 

Bujanovac izdata je Javnom preduzeću Radio Bujanovac, a ne privatnoj Radio Spektri. 

Prema informacijama koje su preneli pojedini mediji, Radio Spektri je nakon objavljivanja 

rezultata javnog konkursa u jednom trenutku prestao da emituje program, da bi se krajem 

oktobra ponovo vratio u etar. U konkretnom sluĉaju, emitovanje programa bez dozvole 

moglo bi predstavljati kriviĉno delo iz ĉlana 353. Kriviĉnog zakonika (neovlašćeno bavljenje 

odreĊenom delatnošću), kojim se neovlašćeno i za nagradu bavljenje delatnošću za ĉije 

obavljanje je po zakonu potrebna dozvola nadležnog organa, kažnjava novĉanom kaznom ili 

zatvorom do dve godine. Ovde su, meĊutim, sporne dve stvari. Prva, da li je policija zaista 

vršila provere koje bi se ticale sadržaja programa koji je Radio Spektri emitovao. Ovo bi, po 

mišljenju autora ovog izveštaja, ukoliko je prijava zaista podneta za delo iz ĉlana 353. 

Kriviĉnog zakonika, a ne za neko drugo, bilo neprihvatljivo, osim u meri u kojoj su inspektori 

eventualno pokušavali da utvrde da li je Radio Spektri emitovao i naplaćivao emitovanje 

reklama, odnosno oglasa, budući da bi ta naplata mogla da predstavlja „nagradu“ koju 

Kriviĉni zakonik pominje u definiciji konkretnog kriviĉnog dela. Drugo pitanje tiĉe se mere u 

kojoj je emitovanje Radio Spektri u ovom trenutku neovlašćeno. Naime, ĉlanom 119. Zakona 

o radiodifuziji predviĊeno je da stanice koje su u vreme stupanja na snagu tog zakona 

emitovale program, a Spektri budući da je emitovao od 2001. godine jeste jedna od takvih 



 5 

stanica, slobodno nastavljaju sa emitovanjem programa do okonĉanja odgovarajućeg javnog 

konkursa za izdavanje dozvola za emitovanje programa. Ukoliko bi odgovarajući javni 

konkurs za izdavanje dozvola za emitovanje programa u konkretnom sluĉaju bio onaj 

konkurs za koji je RRA listu dobitnika objavila 31.08.2010. godine, postavlja se pitanje kada 

je taj konkurs okonĉan. Naime, kako se konkurs raspisuje za izdavanje dozvola, deluje 

logiĉnim tumaĉenje shodno kojem je okonĉan tek faktiĉkim izdavanjem dozvola, a ne samim 

objavljivanjem liste dobitnika. Shodno stanju u javnom registru izdatih dozvola, Javnom 

preduzeću Radio Bujanovac dozvola još uvek nije izdata. Kako god bilo, ostaje da saĉekamo 

da sud razreši dilemu vezanu za tumaĉenje ĉlana 119. Zakona o radiodifuziji. 

 

1.3. Radnici surduliĉkog „RS partners PES“ koji su u štrajku već šest meseci, napali su 5. 

novembra novinarske ekipe koje su pratile njihov protest. Snimatelju RTS-a Igoru Ivanoviću, 

radnici su zabranili da snima, nazivajući ga pogrdnim imenima. Pretili su i ostalim 

novinarima da će im polupati opremu. Policija je napad uspela da spreĉi. Radnicima se, kako 

su preneli mediji, nije dopalo što RTS i druge novinarske ekipe u svojim izveštajima 

objavljuju i izjave poslovodstva fabrike, a ne samo njihove. Violeta ĐorĊević, ĉlan štrajkaĉkog 

odbora, zamolila je za razumevanje i uputila izvinjenje novinarima.  

 

Zakonom o javnom informisanju izriĉito je propisano da niko ne sme da vrši bilo kakav 

fiziĉki ili drugi pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u 

obavljanju posla. Ovo tim pre što je ne samo shodno novinarskim kodeksima, već i shodno 

Zakonu o radiodifuziji, obaveza i RTS-a, kao ustanove javnog servisa, ali i svakog drugog 

elektronskog medija, da obezbede potpuno informisanje o stvarima od javnog interesa, što u 

sluĉajevima štrajkova nužno podrazumeva i prezentaciju obe suprotstavljene strane, pa tako 

i poslovodstva fabrike u štrajku. 

 

1.4. Vlada Đukanović, autor i voditelj radio-emisije „Na liniji“ na Radiju „Fokus“, izneo je 

optužbe da se signal ove radio stanice ometa tokom trajanja ove emisije. „Danima već 

sumnjamo da neko iz vlasti namerno ometa naš program zato što je naša emisija kritiĉki 

nastrojena prema njima. Danas, kada je gost emisije bio Tomislav Nikolić, a tema promene u 

Srbiji, naprasno je nestao signal u deset do 12 samo u južnoj Srbiji, da bi emisija kompletno 

bila prekinuta pola sata nakon toga“, izjavio je Đukanović za „Alo“.  

 

Ukoliko bi se ispostavilo da su optužbe o kojima govori Đukanović taĉne, poĉinilac bi mogao 

da odgovara za kriviĉno delo spreĉavanja štampanja i rasturanja štampanih stvari i 

emitovanja programa iz ĉlana 149. Kriviĉnog zakonika. Tim propisom predviĊeno je da će se 

novĉanom kaznom ili zatvorom do jedne godine kazniti onaj ko neovlašćeno spreĉi ili ometa 

emitovanje radio i televizijskog programa. U sluĉaju da to uĉini službeno lice u vršenju 



 6 

službe, Zakonikom je propisana kazna do tri godine zatvora. Podsetimo, u Srbiji poslednjih 

godina nije bilo sluĉajeva u kojima se sumnjalo na ciljano ometanje emitovanja konkretnih 

radijskih emisija. Ranije su te optužbe bile ĉeste, posebno u odnosu na emisiju Pešĉanik koja 

se već godinama emituje na Radiju B92. U svojevremeno zabranjenoj knjizi Vladana 

Vlajkovića „Vojna tajna“, u kojoj su objavljeni autentiĉni zapisnici sa sastanaka vojnog 

rukovodstva zemlje iz perioda Miloševićeve vlasti, moglo se proĉitati da je ometanje signala 

nezavisnih medija, u tom periodu, bila praksa u kojoj su uĉestvovale i vojne bezbednosne 

strukture. Iako je, posebno Radio B92, nakon što se ovo saznalo, podnosio kriviĉne prijave 

protiv odgovornih, do optuženja i sudskih postupaka nikada nije došlo. 

 

1.5. Na automobilu Violete Popović, dopisnice Prve televizije iz Gornjeg Milanovca, u dva 

navrata tokom nedelju dana, noću, na parkingu ispred zgrade u kojoj novinarka živi, 

polomljeni su retrovizori, a stakla išarana auto sprejem, saopštilo je Udruženje novinara 

Srbije 13. novembra. UNS je u saopštenju upozorio da su novinari, zbog posla kojim se bave, 

kao prepoznatljive liĉnosti, ĉesto izloženi sliĉnim neprijatnostima bez ikakvog konkretnog 

povoda u svom novinarskom radu, a da takvi dogaĊaji koji prolaze nekažnjeno, obiĉno 

prerastu u kasnije fiziĉke napade. UNS je zahtevao od policije i tužilaštva da poĉinioce 

ovakvih incidenata kvalifikuju prema odredbama izmenjenog Kriviĉnog zakonika, kojima su 

za fiziĉke napade, ali i ugrožavanje sigurnosti pretnjom, predviĊene zatvorske kazne i do 

osam godina zatvora. 

 

Izmenama Kriviĉnog zakonika iz 2009. godine, predviĊene su strože sankcije, i to kazna 

zatvora u trajanju od jedne do osam godina, za ugrožavanje sigurnosti lica koja obavljaju 

poslove od javnog znaĉaja u oblasti informisanja u vezi sa poslovima koje obavljaju. U 

konkretnom sluĉaju, nije meĊutim jasno da li je oštećenje automobila imalo svoj konkretan 

povod u novinarskom radu Violete Popović, kao i da li je oštećenje automobila predstavljalo 

pretnju novim napadom na život ili telo ili vandalski ĉin sam po sebi. Naime, da bi se ovakvo 

oštećenje kvalifikovalo za zaštitu, shodno izmenama Kriviĉnog zakonika iz 2009. godine, bilo 

bi neophodno da budu ispunjena oba ova uslova. 

 

1.6. Dopisnici Politike i Veĉernjih novosti iz Kruševca, Rade Stanković i Zorica 

Avramović, podneli su prijavu protiv Bratislava Ivanovića, za koga navode da ih je fiziĉki 

napao 16. novembra u porti crkve Svetog Nikole u selu Mala Vrbnica, gde su razgovarali sa 

meštanima. Novinari su izveštavali o reakcijama stanovništva na odluku Skupštine grada 

Kruševca o ukidanju zaštite prirodnog spomenika - stabla hrasta lužnjaka u ataru sela Mala 

Vrbnica. U prijavi se navodi da im je na pokušaj da anketiraju grupu ljudi okupljenih ispred 

crkve, Bratislav Ivanović rekao da se „odmah gube“, a kada su se oni usprotivili, krenuo je ka 

Zorici Avramović uz pretnje fiziĉkom silom, da bi potom i zamahnuo na Radeta Stankovića, s 

namerom da otme i razbije fotoaparate. Novinari u prijavi navode da im motivi napada nisu 



 7 

poznati, kao i da nikada ranije nisu sreli, ni Ivanovića, ni ostale meštane koji su se tog 

trenutka zatekli u crkvenoj porti. 

 

Već citiranom odredbom Zakona o javnom informisanju, izriĉito je propisano da niko ne sme 

da vrši bilo kakav fiziĉki ili drugi pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj 

podesan da ih omete u obavljanju posla. U konkretnom sluĉaju, u ovakvom postupanju mogli 

bi da postoje elementi kriviĉnog dela nasilniĉko ponašanje, koje Kriviĉni zakonik definiše kao 

ugrožavanje spokojstva graĊana ili teže remećenje javnog reda i mira grubim vreĊanjem ili 

zlostavljanjem drugog, vršenjem nasilja prema drugom, izazivanjem tuĉe ili drskim ili 

bezobzirnim ponašanjem. Kriviĉni zakonik za nasilniĉko ponašanje predviĊa zatvorsku 

kaznu u trajanju do tri godine, a u težem obliku, kada je nasilniĉko ponašanje izvršeno u 

grupi, ili kada je pri izvršenju nekom nanesena laka telesna povreda ili je došlo do teškog 

ponižavanja graĊana, i do pet godina zatvora. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1.  U Osnovnom sudu u Ĉaĉku izreĉena je prvostepena presuda svešteniku Vlasti Zlatiću 

iz Šilopaja zbog pretnje koje je uputio novinaru Zoranu Marjanoviću „da će proći kao 

Ćuruvija“. Sveštenik Zlatić je osuĊen zbog kriviĉnog dela ugrožavanja sigurnosti i kriviĉnog 

dela uvrede i kažnjen novĉanom kaznom od 40.000 dinara, uz plaćanje troškova kriviĉnog 

postupka, ali novinar Zoran Marjanović najavljuje žalbu. „Zadovoljan sam presudom, ali ne i 

visinom kazne. „Sa ovako niskim kaznama, neće se zaštititi novinarska profesija“, izjavio je 

Marjanović. Podsećanja radi, posle objaviljivanja tekstova, u kojima se sveštenik Zlatić 

pominje kao vinovnik tuĉe i prebijanja svoje nevenĉane supruge, Zlatić je novinaru 

Marjanoviću pretio i telefonom i pred policijskim službenicima.  

 

Prema odredbama Kriviĉnog zakonika, onaj ko ugrozi sigurnost nekog lica pretnjom da će 

napasti na život ili telo tog lica ili njemu bliskog lica, kazniće se zatvorom do tri godine, a 

onaj ko uvredi drugog, kazniće se novĉanom kaznom od ĉetrdeset hiljada do dvesta hiljada 

dinara. Izmenama Kriviĉnog zakonika iz 2009. godine, predviĊene su i strože sankcije, i to 

kazna zatvora u trajanju od jedne do osam godina za ugrožavanje sigurnosti lica koja 

obavljaju poslove od javnog znaĉaja u oblasti informisanja u vezi sa poslovima koje obavljaju, 

što novinari, napadnuti zbog tekstova koje objavljuju, svakako jesu. Istovremeno, prema 

pravilima kriviĉnog prava koja se odnose na ublažavanja kazne, ako je za kriviĉno delo 

propisana kazna zatvora bez naznaĉenja najmanje mere, umesto zatvora, može se izreći 

novĉana kazna ili rad u javnom interesu. Iz šturih informacija o izreĉenoj prvostepenoj 

presudi Osnovnog suda u Ĉaĉku, teško je zakljuĉiti koje je olakšavajuće okolnosti sud mogao 

uzeti u obzir kod odmeravanja kazne u konkretnom sluĉaju, ali ono što svakako zabrinjava je 



 8 

da u sluĉajevima kada se novinari u sudskim postupcima pojavljuju kao oštećeni, sudovi po 

pravilu njihovim napadaĉima ublažavaju kazne ispod zakonskog minimuma. 

 

2.2.  Privredni apelacioni sud odbio je žalbe Televizije B92 i direktorke vesti te medijske 

kuće, Sande Savić, izjavljene protiv prvostepene presude Privrednog suda u Beogradu, kojom 

su osuĊeni na novĉane kazne u ukupnom iznosu od 650.000 dinara. Privredni apelacioni i 

ranije Privredni sud u Beogradu, našli su da je B92 u svojoj emisiji „B92 istražuje: Dada 

Vujasinović – prva žrtva“ emitovanoj u junu 2007. godine, neovlašćeno prikazao delove filma 

„Sister“, autora Nenada Krasavca, kao i delove materijala za koje sudovi nalaze da su 

snimljeni za potrebe istog filma, a da u njemu nisu korišćeni. Iz B92 je najavljeno da će 

Republiĉkom javnom tužilaštvu predložiti da pred Vrhovnom kasacionim sudom protiv ove 

presude podnese vanredni pravni lek - zahtev za zaštitu zakonitosti.  

 

Ono što ovaj predmet ĉini znaĉajnim za rad medija u Srbiji generalno, jeste priroda 

materijala koji je B92 koristio u svojoj emisiji o novinarki Dadi Vujasinović, ubijenoj 1994. 

godine. Ova medijska kuća emitovala je, nakon pokušaja ubistva novinara nedeljnika Vreme, 

Dejana Anastasijevića, aprila 2007. godine, seriju dokumentarnih emisija o nerazjašnjenim 

ubistvima novinara u Srbiji u poslednjih 20 godina. B92 nije sporio da je u emisiji „Dada 

Vujasinović – prva žrtva“ koristio nešto ispod 3 minuta materijala iz filma Nenada Krasavca. 

U više sporova koje je meĊutim Krasavac pokrenuo nakon emitovanja emisije, on potencira 

da autorski materijal ĉini i snimak sudske rekonstrukcije smrti Dade Vujasinović, kojom je 

rukovodio istražni sudija tadašnjeg Okružnog suda u Beogradu, u meĊuvremenu preminuli 

Dobrivoje Gerasimović, a uz uĉešće komisije veštaka koju su ĉinili prof. dr Branimir 

Aleksandrić i dipl. ing. Milan Kunjadić i u prisustvu punomoćnika oštećenih, advokata 

Branislava Tapuškovića i samih oštećenih, roditelja pokojne Dade Vujasinović, koja 

rekonstrukcija je vršena 5.5.1998. godine. Po svedoĉenju oca pokojne Dade Vujasinović, 

sudija Gerasimović tom prilikom odbio je njegov zahtev da odredi druge veštake, ali je 

dozvolio da se rekonstrukcija snimi. Vujasinović je naime na snimanju insistirao, zato što su 

nezavisno angažovani eksperti tvrdili da je njegova kćerka ubijena, dok su Aleksandrić i 

Kunjadić uporno ostajali pri stavu da je ona izvršila samoubistvo. Upravo u vreme kada je 

B92 pripremao svoju emisiju, u javnosti su se, a kroz tekstove u dnevnom listu Politika, 

pojavile informacije da je Okružni sud u Beogradu, ĉetrnaest godina nakon smrti novinarke, 

konaĉno bio blizu toga da odustane od zvaniĉne verzije po kojoj je Dada Vujasinović izvršila 

samoubistvo i da ovaj sluĉaj napokon kvalifikuje kao ubistvo. Otac Dade Vujasinović tada 

snimak rekonstrukcije dostavlja televiziji B92 sa predlogom da ga uvrsti u emisiju, što je ova 

medijska kuća i uĉinila. Krasavac, koji je po dozvoli istražnog sudije bio angažovan od strane 

porodice Vujasinović da snimi rekonstrukciju, takoĊe je, po dozvoli oca Dade Vujasinović, 

delove istog snimka koristio u svom filmu „Sister“. B92 je u sporu tvrdio da je konkretan 

snimak službeni materijal suda, koji se po Zakonu o autorskom i srodnim pravima ne smatra 



 9 

autorskim delom, a sve budući da je snimanje, prvo, vršeno po nareĊenju ili dozvoli istražnog 

sudije, odnosno drugo, traženo i odobreno s ciljem da se koristi u postupku. Eventualni 

opstanak presude Privrednog apelacionog suda na snazi, bitno bi izmenio naĉin i obim u 

kome bi mediji uopšte mogli da izveštavaju o sudskim postupcima u Srbiji. 

 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA  

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1.  Implementacija Zakona o javnom informisanju, obraĊena je, jednim delom i kroz 

odeljak o slobodi izražavanja.  

 

1.2. Na sednici Odbora za evropske integracije Narodne skupštine Republike Srbije, koja 

je održana 11. novembra, šef Delegacije Evropske unije u Srbiji, Vensan Dežer, predstavio je 

Izveštaj Evropske komisije o napretku Srbije za 2010. godinu. Dežer je istakao da je ovaj 

izveštaj u osnovi pozitivan, jer se u njemu konstatuje da je u Srbiji ostvaren napredak u 

politiĉkoj demokratizaciji i da je došlo do izvesnog oporavka privrede. MeĊutim, uoĉeni su 

problemi u više oblasti, a pre svega u reformi pravosuĊa, suzbijanja korupcije i 

organizovanog kriminala, vladavine prava, odsustva širih debata pre usvajanja zakona i ĉeste 

primene instituta hitnog postupka prilikom donošenja zakona. Dežer je posebno istakao 

primer Zakona o javnom informisanju, ĉije su odredbe oborene na Ustavnom sudu, a 

prilikom ĉijeg usvajanja je ignorisano mišljenje javnosti. 

 

1.3.  Većina medija u Srbiji ne poštuje etiĉke i profesionalne norme koje propisuju Kodeks 

novinara Srbije, Zakon o javnom informisanju i drugi važeći propisi, konstatuje se u tekstu 

koji je objavio dnevni list „Danas“ u broju od 21. novembra. Predstavnici novinarskih 

udruženja saglasni su u oceni da se najĉešći propusti tiĉu nepoštovanja pretpostavke 

nevinosti. Vukašin Obradović, predsednik NUNS–a, izjavio je da NUNS „sa velikim 

nestrpljenjem oĉekuje da profunkcioniše Savet za štampu“, dodajući da bi ovo 

samoregulatorno moglo da popravi stanje na medijskoj sceni u Srbiji. Petar Jeremić, 

predsednik IO Udruženja novinara Srbije (UNS), navodi da je najviše povreda zabeleženo u 

tabloidnoj štampi, ali da postoje i primeri gde ista pravila krši i Javni servis. On smatra da će 

po ovom pitanju važnu ulogu igrati Savet za štampu u sluĉaju štampanih medija, dok bi 

Republiĉka radiodifuzna agencija (RRA) trebalo da brine o poštovanju propisa u 

elektronskim medijima. 

 



 10 

2.  Zakon o radiodifuziji 

 

2.1. Televizija SOS kanal saopštila je da je Republiĉka agencija za elektronske 

komunikacije (RATEL) iskljuĉila predajnik te televizije na BeograĊanki „kako bi spreĉila 

veštaĉenje kojim bi se utvrdilo da li se njena frekvencija poklapa sa frekvencijom rumunske 

televizije“. U saopštenju se istiĉe da ni posle ĉetiri godine, otkako joj je dodeljena neispravna 

frekvencija, RATEL i Republiĉka radiodifuzna agencija (RRA) nisu rešili taj problem, zbog 

ĉega je ta televizija pretrpela višemilionsku štetu, a gledaocima je bilo onemogućeno da 

normalno prate program. Kompletna dokumentacija sa svim relevantnim merenjima i 

podacima vezanim za ovaj sluĉaj, kako je ova stanica sopštila, prosleĊena je najvažnijim 

institucijama u Srbiji, zatim OEBS-u i Evropskoj komisiji u Beogradu. 

 

Saopštenje Televizije SOS kanal otkriva samo deo priĉe koji je vezan za oduzimanje dozvole 

ovoj regionalnoj specijalizovanoj sportskoj televiziji iz Beograda. Naime, na Internet 

prezentaciji RRA, na adresi: http://www.rra.org.rs/index.php?task=content&id=103, 

dostupno je rešenje Saveta agencije od 24. marta 2009. godine, kojim je ovoj televiziji bila 

oduzeta dozvola za emitovanje programa, osim u sluĉaju da u roku od 7 dana ne izmiri 

dospele obaveze prema Agenciji u iznosu od 20.956.831,16 dinara (više od dvesta dvadeset 

hiljada evra po kursu važećem u tom periodu), odnosno da ne položi bankarsku garanciju na 

navedeni iznos, naplativu na dan 31. maj 2009. godine. Kako Televizija SOS kanal nije 

uplatila dugovani iznos, niti položila bankarsku garanciju, to je dozvola ovoj stanici praktiĉno 

oduzeta sa 1. aprilom 2009. godine. Dana 26.02.2010. godine, Republiĉka agencija za 

telekomunikacije donela je rešenje broj 1-01-345-148/10, takoĊe dostupno na Internetu, na 

adresi: http://registar.ratel.rs/cyr/filestore/?filestore=6&id=738, kojim je zabranila rad 

radio stanicama (televizijskim predajnicima) Televizije SOS kanal na 36. i 38. kanalu u 

Beogradu, pozivajući se na zahtev RRA i odredbu ĉlana 77. Zakona o telekomunikacijama, 

kojom je predviĊeno da se dozvola za radio stanicu može oduzeti ako istekne, bude oduzeta 

odlukom regulatornog tela nadležnog za radiodifuziju ili na drugi naĉin prestane da važi 

dozvola za emitovanje radio i televizijskog programa, u skladu sa posebnim zakonom kojim 

se ureĊuje oblast radiodifuzije. Ĉinjenica je i da je Televizija SOS kanal u više navrata u 

prethodnom periodu ukazivala da na 36. UHF kanalu za koji je dobila dozvolu na javnom 

konkursu i u skladu sa važećim planom raspodele, trpi štetne smetnje od emitera iz 

Rumunije, zbog ĉega ne može kvalitetno signalom da pokrije zonu servisa za koju je dobila 

dozvolu. MeĊutim, nezadovoljna sporošću kojom se ovi problemi rešavaju u situaciji koja je 

zahtevala intervenciju nadležnih administracija i Srbije i Rumunije, Televizija SOS kanal 

odbila je da plaća naknadu za dobijeno pravo na emitovanje, ĉime je kreirala osnov za 

oduzimanje dozvole shodno odredbi ĉlana 61. Zakona o radiodifuziji. Tom odredbom 

predviĊeno je da dozvola za emitovanje programa prestaje da važi i pre isteka vremena na 

http://www.rra.org.rs/index.php?task=content&id=103
http://registar.ratel.rs/cyr/filestore/?filestore=6&id=738


 11 

koje je izdata ako emiter, i pored pismene opomene, ne izmiri obavezu plaćanja naknade za 

dozvolu za emitovanje programa. 

 

3. Zakon o autorskom i srodnim pravima 

 

3.1. Tokom novembra, veliki broj stanica širom Srbije poĉeo je da dobija zahteve za 

prikupljanje obaveštenja od nadležnih tužilaštava, a koji se tiĉu navodnog privrednog 

prestupa iz ĉlana 215. stav 1. taĉka 7) Zakona o autorskom i srodnim pravima. Naime, 

navedenim ĉlanom je predviĊeno da će se kazniti za privredni prestup, novĉanom kaznom u 

iznosu od 100.000 do 3.000.000 dinara, privredno društvo ili drugo pravno lice koje 

organizaciji za kolektivno ostvarivanje autorskog ili srodnog prava ne dostavi ili ne dostavi u 

propisanom roku, podatke o nazivu predmeta zaštite, uĉestalosti i obimu iskorišćavanja, kao 

i o drugim okolnostima koje su relevantne za obraĉun naknade koja se prema tarifi plaća. 

Zakon za isti privredni prestup predviĊa mogućnost izricanja novĉane kazne u iznosu od 

50.000 do 200.000 dinara i za odgovorno lice u pravnom licu. Iz zahteva se moglo zakljuĉiti 

da je OFPS, kolektivna organizacija za zaštitu srodnih prava proizvoĊaĉa fonograma, podnela 

prigovore Republiĉkoj radiodifuznoj agenciji (RRA) protiv ĉitavog niza stanica koje, po 

njihovom mišljenju, ne dostavljaju relevantne podatke o korišćenim predmetima zaštite, po 

osnovu kojih je RRA nadležnim tužilaštvima podnela prijave za privredni prestup. 

 

Zakonom o autorskom i srodnim pravima predviĊena je obaveza radio i TV stanica da 

jednom meseĉno dostavljaju popis emitovanih predmeta zaštite organizacijama za 

kolektivno ostvarivanje autorskog ili srodnog prava ĉije predmete zaštite iskorišćavaju, na 

naĉin i u formi odreĊenoj opštim aktima organizacije. Ovi popisi emitovanih predmeta 

zaštite, organizacijama su od znaĉaja, budući da su od uticaja na podelu prikupljenog novca 

od naknade pojedinaĉnim vlasnicima prava. Problem sa OFPS-om, meĊutim, postoji u tome 

što naĉin i forma popisa koji radio i TV stanice treba da dostavljaju, nisu dovoljno precizno 

regulisani opštim aktom ove organizacije. Naime, ĉlanom 9. važeće Tarife naknada koju od 

korisnika naplaćuje OFPS („Službeni glasnik RS“, br. 94/2009), predviĊeno je samo da je 

korisnik dužan da u pisanoj formi, putem redovne ili elektronske pošte ili korišćenjem 

obrasca koji se nalazi na sajtu OFPS-a prijavi svako korišćenje repertoara. Iz navedene 

odredbe proizilazi da je korišćenje obrasca koji se nalazi na sajtu OFPS-a – opciono. U 

svakom sluĉaju, na sajtu OFPS-a postoji i tekst Pravilnika o prijavi emitovanih fonograma od 

strane emitera koji je Upravni odbor OFPS-a usvojio krajem marta 2010. godine. Ovim 

Pravilnikom predviĊeno je, drugaĉije nego u važećoj Tarifi, da će se prijava emitovanih 

fonograma smatrati urednom i potpunom i u tom smislu prihvatljivom, samo ukoliko je 

saĉinjena u elektronskoj formi obrasca propisanog od OFPS-a i fiziĉki  dostavljena na 

kompakt disku. Autorima ovog izveštaja gotovo je neverovatno, ali i to odslikava 

problematiĉnu regulativu u skladu sa kojom emiteri u Srbiji rade, da neko bude kažnjen 



 12 

kaznom koja se može kretati u rasponu do 3 miliona dinara u situaciji u kojoj je postupao u 

skladu sa važećom Tarifom objavljenom u Službenom glasniku, te poslao prijavu korišćenja 

repertoara elektronskom poštom, sa razloga što je jedna kolektivna organizacija, naknadnim 

aktom,  koji nije objavljen u Službenom glasniku, te samim tim potencijalno i nije bio nužno 

dostupan korisnicima, propisala da se prijava korišćenja repertoara elektronskom poštom 

više neće smatrati urednom i potpunom. Da li će tužilaštva, po dobijanju obaveštenja koja su 

tokom novembra poĉela da prikupljaju od stanica, zaista i pokrenuti postupke, te da li će 

sudovi u njima izricati Zakonom propisane kazne, ostaje da se vidi. 

 

 

III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA  

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, Narodna skupština Republike Srbije nije 

raspravljala ni o jednom zakonu koji bi bio od posebnog znaĉaja za medijski sektor. 

Ministarstvo trgovine i usluga, meĊutim, u drugoj polovini novembra, objavilo je svoj Nacrt 

Zakona o oglašavanju. Ĉinjenica da se radi na novom zakonu u ovoj oblasti, nikoga nije 

iznenadila. Naime, Ministarstvo trgovine i usluga formiralo je u decembru 2009. godine 

radnu grupu za izradu Radne verzije Zakona o oglašavanju. U sastav ove grupe bili su 

ukljuĉeni, izmeĊu ostalih, i predstavnici medijskog sektora. Ono, meĊutim, što sve jeste 

iznenadilo, je ĉinjenica da je upravo ta radna grupa, zaobiĊena u postupku izrade Nacrta, 

odnosno da je Nacrt koji je sada predstavljen javnosti uraĊen mimo radne grupe, interno u 

Ministarstvu. Ovo je evociralo uspomene na sliĉan sluĉaj iz 2009. godine, kada su i Zakon o 

izmenama i dopunama Zakona o radiodifuziji i  Zakon o izmenama i dopunama Zakona o 

javnom informisanju, uraĊeni mimo ranije formirane radne grupe Ministarstva kulture. 

Jedan od ta dva akta, konkretno Zakon o izmenama i dopunama Zakona o javnom 

informisanju, kasnije je proglašen neustavnim. Prve analize objavljenog Nacrta Zakona o 

oglašavanju Ministarstva trgovine i usluga, ukazuju na nekoliko ĉinjenica. Prvo, on u 

potpunosti ignoriše napore koji se već godinu dana ulažu u izradu Strategije razvoja 

medijskog sektora Srbije. Štaviše, tekst koji je Ministarstvo trgovine i usluga objavilo, svojim 

cementiranjem zateĉene, a pri tome problematiĉne prakse u ovoj oblasti, dovodi u pitanje 

mogućnost implementacije buduće Strategije razvoja medijskog sektora, pre nego što je ta 

Strategija uopšte i usvojena. Dalje, Nacrt pogrešno implementira Direktivu o audivizuelnim 

medijskim uslugama. Već definicije pojmova koje su preuzete iz Direktive, nisu dovoljno 

precizno preuzete, odnosno pogrešne su. Ne postoji definicija audio vizuelne medijske 

usluge. Ignoriše se razlika izmeĊu linearnih i nelinearnih medijskih usluga. Pojam 

audiovizuelne komercijalne komunikacije nije precizno, niti taĉno odreĊen. Audiovizuelna 

komercijalna komunikacija iz Nacrta obuhvata radio, a ne obuhvata video on demand. 

Audiovizuelna komercijalna komunikacija iz Direktive ne obuhvata radio, a obuhvata video 

on demand. Posledica ovoga je da Nacrt sadrži pravila za komercijalni radio koja su 



 13 

izgraĊena po obrascu televizije, umesto da budu liberalizovana. TakoĊe, audiovizuelna 

komercijalna komunikacija iz Nacrta podrazumeva preporuĉivanje nekog lica, njegove 

aktivnosti, robe, usluge ili imidža, osim poruka liĉne prirode, dok audiovizuelna 

komercijalna komunikacija iz Direktive podrazumeva preporuĉivanje robe, usluge ili imidža 

lica koje se bavi nekom komercijalnom delatnošću. Posledica ove razlike je da se oglašavanje 

za javno dobro, ili oglašavanje sa pozitivnim društvenim ciljem ponovo tretira isto kao 

oglašavanje bilo koje robe ili usluge, sa svim lošim posledicama koje smo i do sada imali. 

TakoĊe, Nacrt pogrešno implementira neka od rešenja predviĊenih tumaĉenjima  Evropske 

Konvencije o prekograniĉnij televiziji koja je dala Evropska komisija. U svakom sluĉaju, iz 

Ministarstva trgovine i usluga najavljeno je da će javna rasprava po ovom Nacrtu biti 

otvorena do pred kraj decembra, a svi zainteresovani pozvani su da dostave svoje pisane 

sugestije za izmenu problematiĉnih odredbi. 

 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŢAVNIH ORGANA I 

KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA  

 

REGULATORNA TELA 

 

1. REPUBLIČKA RADIODIFUZNA AGENCIJA (RRA)  

 

Savet Republiĉke radiodifuzne agencije doneo je odluku da od Ministarstva kulture zatraži 

saglasnost da se elektronski mediji, u zemljotresom pogoĊenom Kraljevu, oslobode plaćanja 

naknade prema Agenciji, na period od šest meseci. Predstavnici Saveta i Agencije posetili su 

elektronske medije u Kraljevu (tri televizije, ĉetiri radio stanice i dopisništvo RTS-a) i 

zakljuĉili da su posledice zemljotresa ugrozile normalan rad medijskih kuća, a da su 

zaposleni u ovim institucijama pretrpeli velike štete. Prihodi od marketinga ne postoje ili su 

na tako niskom nivou da su beznaĉajni, a ne postoje ni nagoveštaji da bi se oni mogli 

znaĉajnije popraviti. Mediji u Kraljevu su dodatno opterećeni plaćanjem režijskih troškova, 

distribucijom programa putem kablovskog sistema i naknadama drugim institucijama u 

državi, navodi se u saopštenju od 17.11.2010. godine. 

 

Navedena odluka Saveta Republiĉke radiodifuzne agencije, koliko god na prvi pogled bila 

pozitivna, navodi na razmišljanja koja se tiĉu položaja Republiĉke radiodifuzne agencije, 

odnosno njene autonomije. Naime, shodno odredbama Zakona o radiodifuziji, Agencija je 

samostalna, odnosno nezavisna organizacija koja vrši javna ovlašćenja u skladu sa zakonom i 

propisima donetim na osnovu zakona. Jedna od kljuĉnih mera regulacije, ĉijom primenom 



 14 

Agencija utiĉe na radiodifuziju u Srbiji, trebalo bi da bude politika utvrĊivanja naknada. 

Naknade se, opet shodno Zakonu, utvrĊuju i zavisno od programske koncepcije emitera, 

odnosno porekla i vrste programa koji emituje, i to na naĉin kojim se stimuliše emitovanje 

odreĊenih društveno poželjnih programa. TakoĊe, svrha naknade je obezbeĊivanje 

finansijske nezavisnosti regulatora i pokrivanje troškova regulacije. Zakon, meĊutim, 

predviĊa da visinu naknade Agencija utvrĊuje uz saglasnost Vlade Republike Srbije, te bi 

odsustvo te saglasnosti u nekom konkretnom sluĉaju, moglo da predstavlja naĉin na koji 

vlast može da utiĉe na odluke Agencije. U konkretnom sluĉaju postoje dva problema. Prvi, 

što Zakon ne predviĊa da eventualne elementarne nepogode, odnosno pogoĊenost pojedinih 

emitera njima, mogu biti od znaĉaja za odreĊivanje visine naknade. Ovo bi moglo biti 

prepoznato kao propust zakonodavca. Drugi problem, autori ovog izveštaja vide u ĉinjenici 

da je Savet Republiĉke radiodifuzne agencije uopšte tražio od Ministarstva kulture saglasnost 

da se elektronski mediji u zemljotresom pogoĊenom  Kraljevu oslobode plaćanja od naknade 

prema Agenciji na period od šest meseci. Taĉno je da se, shodno Zakonu, visina naknade 

utvrĊuje uz saglasnost, ali ne Ministarstva kulture, nego Vlade Republike Srbije. Ono što je 

izvesno, jeste da situacija kreirana zemljotresom u Kraljevu i željom Agencije da pomogne 

medijima iz tog podruĉja, otkriva još jednom i ranije prepoznat nedostatak Zakona o 

radiodifuziji. On se ogleda u ĉinjenici da su ovlašćenja Agencije da naknade za emitovanje 

efikasno koristi kao mehanizam regulacije medijskog tržišta u Srbiji, ozbiljno ograniĉena 

odnosno, nedovoljno precizno definisana. 

 

2.  REPUBLIČKA AGENCIJA ZA ELEKTRONSKE KOMUNIKACIJE (RATEL)  

 

RATEL je tokom novembra okonĉao javnu raspravu o Nacrtu Pravilnika o visini naknade za 

korišćenje radio-frekvencija. Nacrt se od starog Pravilnika razlikuje toliko, koliko se i 

kriterijumi za odreĊivanje naknade za korišćenje radio-frekvencija predviĊeni novim 

Zakonom o elektronskim komunikacijama, razlikuju od onih u bivšem Zakonu o 

telekomunikacijama. Stari Zakon poznavao je kao kriterijum i stepen razvijenosti podruĉja 

na kome se prostire rad radio stanice, koji kriterijum novi Zakon ne poznaje. Ovo 

potencijalno dovodi do izjednaĉavanja naknada u podruĉjima sa razliĉitim stepenima 

razvijenosti. Primedbe koje su se mogle ĉuti iz medijskog sektora, odnosile su se na to da 

drugi korektivni mehanizam za odreĊivanje visine naknade, koji postoji u Zakonu o 

elektronskim komunikacijama, nije adekvatno iskorišćen. Taj kriterijum je kriterijum 

potrebe da se osigura uvoĊenje novih usluga, tržišna konkurencija i racionalno korišćenje 

radio-frekvencijskog spektra. Autorima ovog izveštaja ĉini se da propuštanje da se naknada 

za korišćenje radio-frekvencija u nerazvijenim podruĉjima dodatno umanji, a kako bi se 

osiguralo uvoĊenje novih usluga, tržišna konkurencija i racionalno korišćenje radio-

frekvencijskog spektra, može voditi daljem produbljivanju jaza izmeĊu razvijenih i 

nerazvijenih podruĉja Srbije.  



 15 

DRŢAVNI ORGANI 

 

3.  NARODNA SKUPŠTINA REPUBLIKE SRBIJE 

 

Kako je ranije u ovom izveštaju navedeno, tokom novembra Narodna skupštine Republike 

Srbije nije raspravljala ni o jednom zakonu koji bi bio od posebnog znaĉaja za medijski 

sektor. U istom periodu održane su dve sednice Odbora za kulturu i informisanje Narodne 

skupštine Republike Srbije. Na ovim sednicama, meĊutim, razmatrani su naĉini 

predstavljanja kulturnih vrednosti Srbije na evropskoj sceni, kao i Predlog zakona o 

zadužbinama i fondacijama, ali ne i pitanja koja bi se neposredno ticala medijske scene. 

 

4.  MINISTARSTVO KULTURE 

 

Izjave ministra kulture, Nebojše Bradića, date u više navrata tokom oktobra, a u kojima je 

najavljivao da će Nacrt medijske strategije poĉetkom novembra biti predstavljen javnosti, 

nisu se, nažalost, obistinile. Medijskim i novinarskim udruženjima bilo je iz Ministarstva 

najavljivano da će Nacrt medijske strategije svetlost dana ugledati prvo 16-tog, a zatim 22. 

novembra. Predstavljanje Nacrta je, meĊutim, ponovo odloženo i sada se spekuliše sa krajem 

januara 2011. godine, kao sa terminom njegovog objavljivanja. Javnost oĉekuje da ovo neće 

biti samo još jedno od niza odlaganja i neispunjenih obećanja koja prate proces usvajanja 

Medijske strategije Srbije. Podsetimo, prethodno je, nakon objavljivanja Medijske studije, na 

ĉijoj su izradi radili eksperti koje je angažovala Evropska komisija, a koja je najavljivana kao 

osnov za izradu Medijske strategije, bilo najavljeno da će serija okruglih stolova na kojima se 

o Medijskoj studiji raspravljalo, a koji su održani tokom septembra, biti praćena simultanim 

radom na Nacrtu, odnosno da će na svakom narednom okruglom stolu, Ministarstvo 

objavljivati zakljuĉke sa prethodnog, koji će, objedinjeni zapravo predstavljati svojevrstan 

Nacrt strategije. Ovo se nije dogodilo, ĉak i ako je Ministarstvo angažovalo konsultantsku 

kuću PricewaterhouseCoopers da napiše Nacrt Strategije. Prema izjavama iz Ministarstva 

kulture, ono što je napisano, a što niko van Ministarstva nije video, zapravo je samo deo 

Strategije, i to onaj deo koji se odnosi na „obaveze Srbije na evropskom putu“, dok se 

finansijske analize tržišta, kako bi ovaj dokument bio kompletiran, još ĉekaju. TakoĊe 

nezvaniĉno, problematiĉni delovi Strategije su oni koji zahtevaju donošenje politiĉke odluke 

o sudbini državnih medija, modelima finansiranja i ideji iznetoj u Medijskoj studiji, kojom se 

preporuĉuje formiranje većeg broja regionalnih javnih servisa. Sve jaĉi utisak u medijskim i 

novinarskim udruženjima jeste da Ministarstvo zapravo kupuje vreme i traži naĉin da 

rešenja koja su udruženja tokom okruglih stolova žestoko kritikovala, ipak na neki naĉin 

ukljuĉi u Strategiju. Ono što je, sa druge strane, posebno opasno, jeste ĉinjenica da druga 

ministarstva već planiraju odreĊena rešenja iz svojih nadležnosti, što je postalo oĉigledno 



 16 

predlaganjem Nacrta Zakona o oglašavanju od strane Ministarstva trgovine i usluga, koji ni 

na koji nije usaglašen sa stavovima koji su se ĉuli tokom rasprave o Medijskoj strategiji, te 

koji buduću Strategiju razvoja medijskog sektora dovodi u pitanje pre nego što je i usvojena. 

 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE 

 

5. OFPS, kolektivna organizacija za zaštitu srodnih prava proizvoĎača 

fonograma 

 

Kolektivna organizacija za zaštitu srodnih prava proizvoĊaĉa fonograma – OFPS saopštila je 

da, po osnovu kontakata sa inostranim organizacijama za zaštitu prava proizvoĊaĉa 

fonograma i interpertatora iz Evrope i sveta, ostvarenih na konferenciji Global Performance 

Rights Committee, održanoj pod pokroviteljstvom IFPI (meĊunarodne federacije industrije 

fonograma) u Kopenhagenu krajem oktobra, oĉekuje u narednom periodu zakljuĉenje 

nekoliko meĊunarodnih ugovora koji bi se odnosili na reciproĉnu zaštitu.  

 

Ĉlanom 186 Zakona o autorskom i srodnim pravima, predviĊeno je da je svaka organizacija 

za kolektivnu zaštitu autorskog i srodnih prava dužna da, na osnovu ugovora sa 

odgovarajućim inostranim organizacijama, obezbeĊuje kolektivno ostvarivanje autorskog i 

srodnih prava domaćih nosilaca u inostranstvu, kao i stranih nosilaca u Republici Srbiji. Ovu 

obavezu organizacija je dužna da ispuni u roku od pet godina od dana sticanja prve dozvole 

za obavljanje delatnosti. Podsećamo, OFPS je svoju prvu dozvolu dobio još 14.6.2002. 

godine, a u prethodnom periodu mu se ĉesto prigovaralo da nije uspeo da zakljuĉi dovoljan 

broj ugovora sa odgovarajućim inostranim organizacijama. Prema informacijama dostupnim 

na sajtu OFPS-a, ova organizacija do sada ima zakljuĉene ugovore sa sledećim inostranim 

organizacijama: SCPP – Francuska, VOIS – Rusija, UMA – Ukrajina, SENA – Holandija, 

PPL - Velika Britanija, RPA – Rusija, EFY – Estonija, PROPHON – Bugarska, Zavod IPF – 

Slovenija i ZAPRAF – Hrvatska.  

 

6. PI  - Organizacija za kolektivno ostvarivanje prava interpretatora 

 

Upravni odbor Organizacije za kolektivno ostvarivanje prava interpretatora (PI),  sazvao je, 

na sednici održanoj 22. novembra, redovnu sednicu Skupštine organizacije za 22. decembar. 

Pored usvajanja završnog raĉuna, te izveštaja Upravnog i Nadzornog odbora, predviĊeno je i 

da Skupština donese odluke koje se tiĉu promene pravne forme i usklaĊivanja sa Zakonom o 

udruženjima.  

 



 17 

U prelaznim odredbama Zakona o autorskom i srodnim pravima predviĊeno je da postojeće 

organizacije za kolektivno ostvarivanje autorskog i srodnih prava koje su obavljale poslove 

ostvarivanja ovih prava pre stupanja na snagu novog zakona iz 2009. godine, nastavljaju sa 

radom, ali da su dužne da usklade svoj statusni oblik i svoje poslovanje sa odredbama novog 

zakona u roku od godinu dana od dana njegovog stupanja na snagu. U navedenom smislu 

postojeće organizacije su dužne da izvrše prijavu upisa i promene pravne forme u Registar 

udruženja i podnesu zahtev za brisanje iz Registra privrednih subjekata u koji su upisani. 

Kako je Zakon o autorskom i srodnim pravima stupio na snagu 24. decembra 2009. godine, 

to PI praktiĉno pokušava da izvrši ovu zakonsku obavezu u poslednjim danima predviĊenog 

roka. Da li će u tome i uspeti, ostaje da se vidi. Druge dve organizacije kojima je Zavod za 

intelektualnu svojinu izdao dozvole  za kolektivno ostvarivanje prava, Sokoj i OFPS, uskladile 

su se još u martu, odnosno aprilu ove godine. 

 

 

V  PROCES DIGITALIZACIJE 

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, nisu napravljeni nikakvi pomaci koji bi se ticali 

prelaska sa analognog na digitalno emitovanje televizijskog programa u Republici Srbiji, 

najavljenog za 4.4.2012. godine. 

 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

Biznismen Milan Beko je, gostujući na B92, rekao da njegovo vlasništvo Novosti nikada nije 

bilo sporno, ĉime je praktiĉno potvrdio da stoji iza tri strane kompanije koje zajedno drže 

više od 62% akcija ove medijske kuće. Naime, kompanije Trimax Investments GmbH, Ardos 

Holding GmbH i Karamat Holdings Ltd stekle su akcije Novosti u avgustu, odnosno 

septembru 2006. godine, otkupljujući ih od malih akcionara, s tim da je svaka pojedinaĉno 

stekla manje od 25% akcija. Do sada se verovalo da je najveći pojedinaĉni akcionar Novosti 

Republika Srbija sa više od 29% akcija, dok je akcionar i Fond penzijsko invalidskog 

osiguranja Republike Srbije, sa više od 7% akcija. Nakon Bekovog intervjua televiziji B92, 

mediji su preneli da je Komisija za hartije od vrednosti pokrenula postupak utvrĊivanja 

vlasništva u Novostima. Naime, prema Zakonu o preuzimanju akcionarskih društava, lice 

koje stekne akcije odreĊenog društva, kojima zajedno s akcijama koje već ima, prelazi 25% 

od ukupnog broja glasova koje daju akcije s pravom glasa u tom društvu, obavezno je da o 

sticanju odmah obavesti istovremeno Berzu, Komisiju i samo društvo o ĉijim akcijama je reĉ, 

kao i da objavi ponudu za preuzimanje, pod uslovima i na naĉin odreĊen Zakonom. Istim 

Zakonom predviĊeno je, u sluĉaju propuštanja ove obaveze, i novĉano kažnjavanje za 



 18 

privredni prestup, kaznom koja je u rasponu od jednog do tri miliona dinara. Druga 

posledica ĉinjenice da Milan Beko, odnosno kompanije koje on kontroliše, nisu 

blagovremeno prijavile sticanje više od 25% akcija Novosti, moglo bi biti i njegovo ostajanje 

bez prava glasa po osnovu tako steĉenih akcija, do otklanjanja povrede. Ovo bi praktiĉno 

znaĉilo da država sa svojim neposrednim vlasniĉkim udelom od preko 29% i posrednim 

preko PIO Fonda od još preko 7%, može do otklanjanja uĉinjenih povreda Zakona preuzeti 

iskljuĉivu kontrolu nad ovom izdavaĉkom kućom. Iako je do problema sa Novostima došlo 

nakon privatizacije sprovedene po propisima koji nisu više na snazi i nakon preuzimanja 

akcija manjinskih akcionara iz takve privatizacije od strane kompanija pod kontrolom 

Milana Beka, ovo je samo još jedna potvrda sluĉaja u kome netransparentnost medijskog 

vlasništva u Srbiji na kraju umesto privatnog vlasništva i odvojenosti najvažnijih srpskih 

medija od države, zapravo dovodi državu u situaciju u kojoj umesto sve manjim, upravlja sve 

većim delom medijske scene u Srbiji. 

 

VII ZAKLJUČAK 

 

I novembar je obeležen novim sluĉajevima fiziĉkih napada na novinare, ali i presuda 

povodom tih napada koje se ponovo izriĉu ispod zakonskog minimuma. Ovakvom blagom 

kaznenom politikom u sluĉajevima kada su novinari oštećeni, zapravo se javnosti šalje 

svojevrsna poruka o srpskom društvu kao društvu u kome je sloboda izražavanja na niskoj 

ceni. Istovremeno, dalje odlaganje sa donošenjem Medijske strategije, ĉini sve oĉiglednijim 

da država nije spremna da preuzme jasne obaveze u pogledu toga kako će se medijska scena 

u Srbiji dalje razvijati. Dalje odlaganje zauzimanja jasnih stavova koji bi se ticali javnosti 

medijskog vlasništva, ĉine mogućim situacije u kojima nakon što više od ĉetiri godine nismo 

znali ko je vlasnik jednog od najuticajnijih srpskih dnevnih listova, to saznajemo u intervjuu 

samog vlasnika, a da bi zateĉeni državni organi saopštili da će „pokrenuti postupak 

utvrĊivanja“, kao što se dogodilo u sluĉaju vlasništva Milana Beka nad Novostima. Na isti 

naĉin, odlaganje zauzimanja jasnih stavova koji bi se ticali finansiranja Javnog servisa, 

dovode do niĉim izazvanog pojavljivanja Nacrta Zakona o oglašavanju, koji ne samo što je 

pisan u netransparentnom postupku, već i preti da preduhitri donošenje Medijske strategije i 

zacementira zateĉeno stanje opterećeno neravnopravnim položajem državnih i privatnih 

medija na medijskoj sceni. Da li će u takvoj atmosferi, kad Medijska strategija napokon bude 

usvojena, uopšte imati šta da rešava, ili će medijski profesionalci ponovo biti dovedeni pred 

svršen ĉin, ostaje da se vidi. Kako sada stvari stoje – do kraja januara. Mada, polazeći od toga 

koliko je Ministarstvo kulture do sada probilo rokova koje je samo postavljalo, možda ni 

tada. 

 

 

 


